Entri yang Kecohabes (Busuk.org)

Friday, 1 July 2011

10 Landasan keretapi berbahaya di dunia

Selalunya jika kita lihat di Malaysia, landasan keretapi di sini tidaklah terlalu ekstrem. Biasanya laluan tersebut diatas tanah rata, melainkan monorail, putra dan star lrt. hehehe!(bru je nk wat ayat serius sket,da bhsa rojak sampai..huhu.) Tapi di negara² luar, kita boleh lihat bagaimana landasan tersebut yg melewati laut, gunung-ganang dan sebagainya. Korang boleh tgk sendiri gambar kat bawah ni.. 


10. Kuranda Scenic Railway, Australia
Scenic bermaksud pemandangan yang indah walaupun terpaksa melalui landasan yang tinggi. Landasan ini telah dibina sejak 1800 lagi dan ia melalui Barron Gorge National Park. Terdapat air terjun yang cantik disebelah landasan tersebut.



9. Argo Gede Train Railroad, Indonesia
Laluan dari Jakarta ke Bandung ini akan mengambil masa kira-kira 3jam. Terdapat pelbagai pemandangan yang cantik sepanjang laluan tersebut. Landasan jambatan yang terdapat di dalam gambar dipanggil jambatan Cikurutug. Ada juga berlaku kemalangan di situ iaitu pada tahun 2002, tetapi tiada mangsa dilaporkan mati.



8. Outeniqua Choo- Tjoe Train, South Africa
Pada awal pembukaan landasan kerapi ini pada tahun 1908, terdapat kemalangan berlaku yang menyebabkan kayu jatuh di sepanjang landasan keretapi tersebut. Walaupun laluan kini lebih selamat, bahayanya mungkin berlaku. Landasan keretapi ni dipanggil jambatan Kaaimansyang yang melalui di atas Lautan Hindi.



7. Cumbres & Toltec Scenic Railroad, New Mexico
Landasan ini telah dibina sejak dari tahun 1880 lagi. Landasan keretapi ini sangat sempit dan mempunyai ketinggian kira-kira 800 kaki dan landasan ini merupakan landasan keretapi tertinggi di Amerika Syarikat.



6. Tren a Las Nubes, Argentina
Landasan keretapi ini menghubungkan dari Salta (Argentina) ke LaPolvorilla (Chile) yang telah memulakan pembinaan sejak dari tahun 1921 dan siap pada tahun 1948, kira-kira 17 tahun untuk disiapkan. Landasan keretapi ini melalui 21 terowong, 13 jambatan yg menyeberangi jalan dan banyak jalan zig-zag.



5. Lynton & Lynmouth Cliff, United Kingdom
Landasan keretapi ini amat menakutkan kerana perlu melalui bukit yang curam. Ketinggian landasan ini adalah 500 kaki yang mengelilingi kedua-dua bandar di barat daya pantai.


4. White Pass & Yukon Route, Alaska
Landasan ini dibina pada tahun 1898. Laluan keretapi stim ini kini diminati oleh pelancong kerana pemandangan yang cantik. Tempat ini telah dikunjungi kira 450 000 pengunjung dalam setahun. Tebing di landasan ini setinggi kira-kira 3000meter dan sejauh 20 batu.



3. Chennai- Rameswaram Route, India
Untuk datang ke Pulau Rameswaram di pantai selatan India ini, pelancong perlu menggunakan kereta api dan melalui landasan yang berbahaya. Landasan ini dibina pada tahun 1914 sejauh 4 batu. Perkara yang menakutkan ialah terpaksa melalui di atas laut yang berbahaya.



2. Georgetown Loop Railroad, Colorado
Dalam abad ke-19, bahagian barat laut Colorado terdapat lombong perak yang banyak dan pengangkutan yang digunakan adalah keretapi stim sahaja. Perkara yang menakutkan ialah keretapi itu mesti melalui Devil's Gate Bridge yang tinggi kira-kira 100 kaki. Dan apabila berada di atas jambatan tersebut, keretapi akan bergerak perlahan-lahan supaya tidak jatuh dari landasan tersebut.



1.  Aso Minami Route, Japan
Laluan keretapi yang dasyat adalah di kawasan gunung berapi Jepun yang paling aktif. Para pelancong memilih untuk datang ke sini pada awal bulan November untuk melihat hutan berhampiran terbakar oleh magma panas yang diletuskan oleh gunung berapi Aso itu.




p/s : Walaupun landasan tersebut amat berbahaya, tetapi pemandangan di sekitar landasan sangat² cantik!



*** Kaum Lelaki sekalian, moh le kite ke masjid, solat jumaat.. :)




Comments
7 Comments

7 komen yg Kecohabes:

Syazwan said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

perghh..takot aku nak guna jbatan macam nie :)

azeelia azman said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

masyallah.cantek kann pemandangan tuh. tapi nak naek ketepi tuh kena pikir byk kali lah. but worth lah kott.

anis said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kene doa banyak2 dulu sebelum naik . mana lah tahu . berpantang maut sebelum ajal :)

Miz Novexx said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

baik naik bas daripada tempah maut, huhu... tak sangka ada jugak landasan camni :)

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ι was wοnderіng if you ever conѕidered
chаnging the layout of your ѕite?
Itѕ very well wrіtten; ӏ love what youѵe got
tο ѕаy. But maуbe уou could a little more
in the way of сontent so pеоple coulԁ connect with іt betteг.

Youve got an аwful lοt of text for only haѵing 1 or 2 pictuгes.
Maybe you coulԁ space it out bеtter?


Аlso visit my ωeb site caѕh foг
useԁ carѕ - -

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Piece of writing writing is also a excitement, if you be acquainted with
then you can write if not it is difficult to write.

my website selling a car to a dealership

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

If you would like to take a gooԁ deal from this ρost thеn
you haνe to apply such technіques to yοur wоn wеbsite.


Taκe a look аt mу web site; garages that buy cars for cash

Kecohabes Labels

Pelik (127) Lawak (122) Cool (65) Informasi (60) Unik (57) Bangang (43) Fail (39) Video (38) Worldless Wednesday (18) Serius (16) artis (15) Bola (13) Kereta (11) Awek (10) Sengal (10) China (6) Kreatif (6) Cat (5) Extreme (5) Horror (5) Kucing (5) Malaysia (5) Raya (5) Teknologi (5) Transport (5) rumah (5) Binatang (4) Comel (4) Gabungan (4) Harimau Malaya (4) Iklan (4) Santai (4) perempuan (4) Baby (3) Exam (3) Fesyen (3) Gajet (3) Gamer (3) Japan (3) PC (3) Puasa (3) Ramadhan (3) Sebelum dan selepas (3) Singapore (3) Taik (3) aksesori (3) Bahaya (2) Boy (2) Bra (2) Bulu (2) Buncit (2) Chrome (2) Couple (2) Firefox (2) Game (2) Girl (2) Google Chrome (2) Handphone (2) Internet Explorer (2) Jambatan (2) Keretapi (2) Kosmo (2) Manchester United (2) Mercedes (2) Spongebob (2) Superb (2) Toilet (2) Wedding (2) tv3 (2) 2014 (1) 27 (1) 3D (1) Agama (1) Alien vs Predator (1) Anjing (1) Apple (1) Arab (1) Arsenal (1) Atlet (1) Babi (1) Berbuka (1) Berus (1) Bibir (1) Billionaire (1) Boobs (1) Brazil (1) Budak (1) Bus stand (1) CC (1) Ciplak (1) Cosplay (1) Cover (1) Cun (1) Daim (1) Deodorant (1) Diving (1) Duit (1) Eiffel Tower (1) Fat (1) Filem (1) Foto (1) Friend (1) Gangster (1) Geli (1) Gila (1) Gol (1) Google (1) Gym (1) Hack (1) Hair (1) Halal (1) Hotel (1) Illusion (1) Implant (1) India (1) Indonesia (1) Israel (1) JPJ (1) Jersi (1) Juvana (1) KFC (1) KL (1) Kangkang (1) Kawan (1) Kek (1) Kembar (1) Kesian (1) Kosmetik (1) Liverpool (1) Lukisan (1) MU (1) Manu (1) Mata (1) Memo (1) Menara (1) Mickey (1) Muntah (1) Mynewshub (1) Nakal (1) Optical (1) Pencil (1) Perak (1) Pervert (1) Peti surat (1) Photography (1) Piala Dunia (1) Pink (1) Plat (1) Poster (1) Princess (1) Puteri (1) Rambut (1) Romantic (1) Ronaldo (1) Russia (1) Safee Sali (1) Sharpener (1) SimplySiti (1) Siti Nurhaliza (1) Smart (1) Sokernet (1) Spender (1) Stacy (1) Style (1) Suka-suka (1) Surgery (1) Swimming (1) Syiling (1) TV (1) Teapot (1) Terjun (1) Thumb drive (1) Tindik (1) Tip (1) Typography (1) Urinal (1) Website (1) Weight (1) Weird (1) World Cup (1) Ziana Zain (1) bajet (1) buah-buahan (1) c (1) cinta (1) free (1) fruit (1) gitar (1) ipad (1) lelaki (1) mcd (1) mcdonald's (1) panda (1) photoshop fail (1) receipt (1) seksi (1) teksi (1) telur (1) tingkat (1)